Het verslag van onze fietstocht in 2017 door Lucas:

Dag 1: Vanochtend zijn we met acht fietsers vanuit Bergen op Zoom begonnen om in twee dagen maar Exloo te fietsen. Met mooie stukken Brabantse platteland en we moesten nogal wat oversteken maken langs het rivierengebied. Eerst de Bergsche Maas langs de A27 bij Geertruidenberg. Dan een stukje rivier die verbinding maakt tussen Maas en Waal. Daar hebben we bij de sluizen van Andel de groepsfoto laten maken door twee voorbijgangers die we hebben gevraagd. Dan de brug bij Zaltbommel langs de A2. We zouden gaan lunchen in Dreumel, maar we zaten aan verkeerde kant van de Waal. We wilden met z’n allen in Varik de oversteek met de veerpont maken, maar het bootje was snel vol met mensen en fietsen. Dus we konden niet mee. Uiteindelijk zijn toch maar onze weg vervolgd aan de “verkeerde kant” richting Tiel. ’t Is allemaal goed gekomen en we moesten in de laatste 25 km ook nogal wat klimmetjes maken vanaf Rhenen met o.a de Grebbeberg. Nu zitten we met z’n allen in een StayOkay in Arnhem. Morgen etappe 2 richting Drenthe.

Dag 2: We hebben vandaag ons weg vervolgd naar Exloo. Marc en Yvar Augustijn uit Hoogerheide hebben onze ploeg versterkt. Zij zijn gisteravond met de trein naar Arnhem gekomen. Om uit Arnhem te komen moesten er helaas weer wat heuveltjes overwonnen worden. Maar eenmaal aangekomen in de Veluwezoom kregen we de bloeiende heidevelden te zien. Met her en der wat Schotse hooglanders en Ferd had ook nog wat wilde zwijnen gezien. Wat mooi kan Gelderland dan zijn. Niet alleen de Veluwe, maar ook het platteland. Dat werd ook steeds duidelijker in Overijssel. Toch zijn die binnendoor weggetjes leuker dan langs de grote N-wegen. Dat maakt het juist wat verrassender. Onderweg werd de lunch aangeboden door Zwakenberg eten & drinken uit Lemelerveld, met daarvoor dank. En in Noordscheschut kregen we nog een softijsje bij Snackbar Royal, met daarvoor eveneens dank. De laatste km’s begonnen ook te tellen. We waren dan ook blij om tegen half zeven te arriveren bij de voetbalvelden in Exloo. Hierbij werden we ontvangen door wethouder Frits Alberts in het gemeentehuis in Exloo. Hier kregen we een maaltijd aangeboden.

Dag 3: Vandaag een rustdag voor de deelnemers met eerst een bezoek aan de grootste hunebed van Nederland. Ook is er door Lucas Poelman en Marieke van Broekhoven een interview gegeven in het radioprogramma “De Brink” van RTV Drenthe. Na al dit gebeuren werd een lunch aangeboden door café Petit restaurant ’t Hunebed in Borger. ’s Middags zijn we met het hele team naar Herinneringscentrum Westerbork geweest met een indrukwekkend rondleiding van de gids.
Deze vertelde alles wat er gebeurde tijdens WOII in deze Voormalig Kamp. Je stond als het ware aan de grond genageld over hoe het destijds gebeurd is met de vervolging. Het verhaal van deze gids kwam weliswaar zo over dat je het gevoel had dat het echt was. De rondleiding werd afgesloten met een verhaal van Jo Staps over Zuid Afrika tijdens de Apartheid, en legde via Zuid Afrika één link met Cf en was er één herdenkings moment voor Claudia van Broekhoven , Na al deze indrukwekkende gebeurtenissen hebben we onze dag afgesloten met een BBQ. Morgen starten we aan de trip naar Bergen op Zoom.

Dag 4: Vanmorgen in Exloo is “het startschot” gegeven aan de CF tocht 2017 van Exloo naar Bergen op Zoom. De eerste groep (18 km/h) is vertrokken omstreeks 07:45 uur richting Arnhem. De tweede groep (25 km/h) omstreeks 08:30 uur. Deze route die is uitgezet op GPS was mooier dan de route die we afgelopen donderdag hebben verreden. Veel bosrijke gebieden rondom Schoonloo en Westerbork. In Ommen langs de Vecht werd er uitgebreid geluncht. Via Ommen richting Dalfsen kwamen we in de Salland richting Raalte. In de Loenermark werden er een aantal deelnemers vergezeld van een hele kudde heideschapen. De herder was blij dat we gingen stoppen om de schapen te laten passeren. Na een mooie afdaling langs de A50 bij Terlet zijn we weer bij het StayOkay in Arnhem.

Dag 5: Vanuit StayOkay uit Arnhem zijn we vertrokken om weer naar Bergen op Zoom te fietsen. Deze ging rechtstreeks naar de Waal via Elst en Herveld Zuid. Na de oversteek langs de A50, de Waalbrug bij Ewijk reden we langs de zuidkant van de rivier. In Dreumel hebben we onze eerste stop gehad. Nadat we afgelopen woensdag met een kleine groep aan de verkeerde kant van de Waal zaten, hebben we de schade ingehaald wat koffie betreft bij de familie Smits in Dreumel. Waarvoor dank, lekker gezellig zo “thuis” op het terras. Vervolgens na zo’n uurtje of twee een welverdiende lunch bij het veerpontje in Dussen. Op deze dijk lopen de koeien vrij rond te grazen. Nadat we de Bergsche Maas overstaken volgde vanaf Geertruidenberg nog een lange stuk richting Bergen op Zoom. De snelle groep heeft een tijdje gewacht langs de Boulevard bij Het Strandhuys op de langzame groep, zodat we gezamenlijk en warm welkomst mogen ontvangen op de Grote Markt bij De Peperbus. Hiermee werd ook bekend gemaakt hoeveel geld er tot nu toe werd ingezameld. €10150,50 is het bedrag dat gaat naar onderzoek naar de ziekte CF.

Alle foto’s van onze fietstocht 2017 bekijken, klik hier.